شنبه ۱۴ مهر ۰۳

راك

همه چيز درباره گيتار و ...

راك

۶۶ بازديد

راك


آپلود عكس

موسيقي راك گونه‌اي موسيقي عامه‌پسند است كه در دهه ۵۰ ميلادي تحت عنوان راك اند رول شكل گرفت و در دهه ۶۰ و بعدتر به طيف گسترده‌اي از سبك‌هاي موسيقي، به ويژه در ايالات متحده آمريكا و بريتانيا گسترش يافت. موسيقي راك ريشه در راك اند رول دهه ۴۰ و ۵۰ دارد كه خودش شديداً متأثر از ريتم و بلوز و سبك كانتري است. موسيقي راك تحت تأثير ژانرهايي نظير فولك و بلوز است و تأثيراتي از موسيقي جز و كلاسيك را نيز در خود گنجانيده است.

راك اند رول و راكابيلي نفوذ عمده‌اي در موسيقي راك داشتند. نام راك كوتاه شده عبارت راك اند رول است و از فعل to rock در زبان انگليسي به معناي جنباندن و تكان خوردن مي‌آيد و در سال ۱۹۶۰ كه موسيقي راك انگليسي توسعه يافت، واژه «موسيقي راك» عمومي و مردمي‌تر شد. از اواخر دهه ۱۹۶۰ ميلادي نام راك اند رول صرفاً به موسيقي دهه ۵۰ و ۶۰ اطلاق شده ولي نام راك همچنان به‌عنوان نام فراگير اين گونه (كه شامل راك اند رول هم مي‌شود) به‌كار مي‌رود. موسيقي راك با توسعه و گسترش سبك خود و تداخل با موسيقي انگليسي و نفوذ آن، و علي‌رغم محدوديت‌ها و شرايط اجتماعي، يك پديده فرهنگي بين‌المللي شد. موسيقي راك، شامل انواعي از سبك‌هاي مختلف و متنوع است كه از مقبوليت عمومي گسترده‌اي برخوردار هستند.

در دهه شصت ميلادي كه از آن به عنوان عصر طلايييا دوره كلاسيك راك ياد مي‌شود شماري از سبك‌هاي زيرمجموعه موسيقي راك پديد آمدند نظير بلوز راك، فولك راك، كانتري راك، جز- راك فيوژن كه بسياري از آن‌ها سهم بسزايي در گسترش سايكديليك راك داشتند كه متأثر از جلوه‌هاي ضدفرهنگي بود. سبك‌هاي جديدي كه از اين جلوه‌ها زاده شدند شامل پراگرسيو راك بود كه المان‌هاي هنري را گسترش مي‌داد؛ گلم راك كه سبك‌هاي بصري و نمايشي را پررنگ مي‌كرد؛ و زير شاخه‌هاي اصلي هوي متال كه در عين تنوع بر قدرت صدا و سرعت تأكيد داشتند. در نيمه دوم دهه هفتاد پانك راك همزمان با تقويت كردن و به مقابله برخاستن با اين گرايش‌ها به توليد شكل نوپا و پرانرژي موسيقي مي‌پرداخت كه با نقدهاي آشكار سياسي و اجتماعي هويت مي‌يافت. پانك با گسترش پي در پي ديگر سبك‌ها كه شامل نيو ويو و پست پانك و در نهايت جنبش آلترناتيو راك بود، به دهه هشتاد نفوذ كرد. از دهه نود آلترناتيو راك بر راك غالب شد و خودش به زير شاخه‌هاي گرانج، بيت پاپ و آيندي راك تقسيم گشت. بعلاوه سبك‌هاي فرعي از جمله پاپ پانك و رپ راك و رپ متال از آن تاريخ پديد آمدند و نيز بازنگري تاريخ راك نشان از آن دارد كه سبك‌هايي نظير گاراژ راك/ پست پانك و سينت پاپ در آغاز هزاره جديد جاني دوباره يافتند.

موسيقي راك همچنين نيروي محركه‌اي براي جنبش‌هاي فرهنگي و سياسي بود كه منجر به پديد آمدن خرده فرهنگ‌هايي نظير مدها و راكرها در بريتانيا و هيپي‌ها شد كه در دهه شصت در سن فرانسيسكوي ايالات متحده متولد شدند. به طور مشابه در دهه هفتاد فرهنگ پانك خرده فرهنگهاي برجسته‌اي نظير گوث و امو را پايه ريزي كرد.

شاخصهٔ راك ملودي صوتي و آوايي همراه با هارموني است كه توسط گيتار الكتريك، گيتار باس و درامز و اغلب با تأكيد روي ضرب‌هاي قوي پشتيباني مي‌شود. نوعاً، راك، موسيقي آهنگ محور با كسر ميزان ۴/۴ و همراهي گروه كر است، هرچند دشوار بتوان موسيقي راك را بواسطه تنوع بيش از حد و ويژگي‌هاي مشترك موسيقيايي، به طور مشخص توصيف كرد. همانند موسيقي پاپ، شعرها بر مضامين احساسي تأكيد دارند، هرچند نشاني طيف گسترده‌اي از ساير زمينه‌ها و اغلب نيز سياسي و اجتماعي را مي‌توان در آن يافت. با تسلط سفيدپوستان بر راك، نوازندگان مرد به عنوان يك عامل مؤثر بر شكل گيري زمينه‌هاي موسيقي راك شناخته شدند. موسيقي راك در تأكيد بر نوازندگي، اجراي زنده و اصالت ايدئولوژي نسبت به موسيقي پاپ در رده بالاتري قرار دارد.

سازهاي موسيقي كليددار، مانند ارگ و پيانو، اغلب در انواع مختلف موسيقي راك مورد استفاده قرار مي‌گيرند. در تاريخچهٔ راك و اوايل توسعهٔ اين نوع موسيقي، استفاده از سازهاي بادي برنجي و چوبي، مانند ساكسوفون، بطور عمومي در بعضي سبك‌ها رايج بودند، اما در سبكهاي فرعي جديدي كه از سال ۱۹۹۰ به وجود آمد، كمتر مورد استفاده هستند. موسيقي راك از نظر وسعت زيرشاخه‌ها بسيار گسترده است و از نظر تأثيرات اجتماعي و گستردگي شنوندگانش در بين ديگر سبك‌هاي موسيقي قابل توجه است.

 

راك اند رول

راك اند رول كه يكي از سبك‌هاي تأثير گذار و متداول در موسيقي راك است و روندي غيرقابل پيش بيني را طي كرده است. در ابتدا زماني كه موزيسين‌هاي راك موسيقي كانتري و ريتم اند بلوز را با هم تلفيق كردند، راك داراي مشخصه‌هاي بارزي مثل آنارشيسم بود ولي بعدها با گذشت زمان، اين مشخصه ناديده گرفته شد و اين نوع موسيقي به سمت كسب مهارت و ايجاد تحول رفت. الويس پريسلي معروف به پادشاه، جزء مهم‌ترين شخصيت‌هاي راك اند رول و يكي از موفق‌ترين شخصيت تاريخ سبك راك به شمار مي‌رود.

پاپ/راك

نوشتار اصلي: پاپ راك

پاپ‌راك (پاپ راك) يكي از عمده‌ترين شاخه‌هاي موسيقي محسوب مي‌شود كه به طور كلي به هر نوع موسيقي پاپ ساخته شده پس از دوران جذب راك اند رول به پاپ، Pop rock مي‌گويند. از ويژگيهاي اين سبك ملوديك و گيرا بودن موسيقي آن است. از گروه‌هاي مشهور فعال در اين سبك مي‌توان به برادران اورلي، بيتلز، Rowed House و سلين ديون اشاره كرد.

سافت راك

نوشتار اصلي: سافت راك

گرچه سبك سافت راك (Soft Rock) در اوايل دههٔ هفتاد پايه‌گذاري شد اما زمزمه‌هاي آن از اواخر دهه شصت آغاز شده بود. سافت راك موسيقي ملايمي‌ست كه بيشتر تكيه بر خواننده و ترانه سرا دارد تا نوازنده؛ گروه فليت وود مك در دهه هفتاد مشهورترين گروه اين سبك است.

سافت راك تا حدي متمايل به پاپ-راك است اما با فضايي ملايمتر و نرمتر. گروه‌هايي مثل كارپنترز و شيكاگو تكيه بر موسيقي ساده و ملوديك داشتند و در طول حيات خود با تهيه كنندگان مختلفي هم كار كردند. در طول دههٔ هفتاد، سافت راك بازار موسيقي را تحت تأثير خود قرار داد و به طور جدي موسيقي تلفيقي هم عصر خودش را دچار دگرگوني كرد.

هارد راك

نوشتار اصلي: هارد راك

از نظرِ اكثريت دست اندر كاران موسيقي، دو سبك هارد راك و هوي متال مشابه هستند. چرا كه شباهتهاي بسيار زيادي بهم دارند. در هر دو مورد صداي خشن گيتار كاملاً قابل تشخيص است و بطورِ معمول نقش اساسي را در گروه، خواننده اجرا مي‌كند كه معمولاً وظيفه نواختن سازي را هم به عهده دارد. اگر چه تفاوتهاي اساسي نيز ديده مي‌شود از جمله لزوم وجود ريتم در پس زمينه موسيقي هارد راك. در صورتي كه اين ويژگي در موسيقي هوي متال ديده نمي‌شود بلكه اين نوع موسيقي بر صداي خشن گيتار و ريتمهاي كوبه‌اي تكيه دارد. لد زپلين پر نفوذترين گروه سبك هارد راك است.

هارد راك در اواخر دههٔ ۶۰ رشد خود را آغاز كرد و تحولي در زمينه موسيقي راك ايجاد كرد. در هارد راك كمتر از بلوز از بداهه نوازي استفاده مي‌شود و در عين حال به خشونت سبك هوي متال نيست، اگرچه همان ريف‌ها و سولوهاي طولاني و صداهاي خشن در هارد راك نيز هست. در اين سبك اين ريتمها و ريفها هستند كه بيشترين اهميت را دارند و بايد به بلندترين شكل ممكن نواخته بشوند.

گرانج

نوشتار اصلي: گرانچ

سبكي كه اوج درخشش آن در دهه ۹۰ اتفاق افتاد و تبديل به محبوب‌ترين سبك هارد راك اين دهه شد و اين درخشش نتيجه خلاقيت كرت كوبين و بقيه اعضاي نيروانا بود.[نيازمند منبع] سبكي كه از دل بلك سبث برخاست و حاصل تركيب موسيقي پانك و هوي متال بود و البته گرايشش بيشتر به سمت پانك بود تا هوي متال، بخصوص در انتخاب اشعار و نوع اعتراض موسيقيايي آن. اما در نحوه نواختن ريف‌ها به هوي متال شباهت بيشتري داشت. اين سبك داراي دو نسل و دورهٔ مشخص است: نسل اول شامل گروه‌هاي گرين ريور، ماد هاني مي‌شد كه اين موج هنوز هم ادامه دارد و ريف‌هاي آن سنگين تر و خشن تر از ريف‌هاي دورهٔ دوم است. مشهورترين گروه از موج دوم نيروانا است كه موسيقي آن ملوديك تر از ساير گروه‌هاي گرانج است و مهم‌ترين ويژگي آن stop-start زياد آنست.[نيازمند منبع]

آلترنيتيو راك

نوشتار اصلي: آلترنيتيو راك

آلترنيتيو راك يكي از شاخه‌هاي راك است كه تمام گروهاي پست پانك را از اواسط دهه هشتاد تا اواسط دهه ۹۰ تحت تأثير خود قرار داد. آلترنيتيو راك

پانك راك

در اواخر دهه ۶۰ و دهه ۷۰، رويدادهاي اجتماعي، مانند جنگ ويتنام، تورم، و بيكاري، در موسيقي ان دوران خود را منعكس مي‌كرد. در حالي كه موسيقي جدي تر مي‌شد، اما ارتطباتش با مسايل روزمره زندگي كم مي‌شد و در بيشتر حالت فرار از واقعيات مي‌گرفت. در همين زمان بود كه گروه‌هاي پانك در انگليس با تأثير گرفتن از اين جو، و همچنين با كمك از موسيقي بعضي ازگروه‌هاي آمريكايي، رو به گسترش گذاشتند. از اولين و مشهورترين اين گروه‌ها، سكس پيستولز بود.


در دهه ۱۹۸۰ موسيقي راك مردمي اشباع و جذب شد. اين دوران همچنين شاهد موج جديد هوي متال انگليسي بود. در اولين بخش اين دهه شاهد هنرنمايي ابتكارها و نوآوريهاي ادي ون هلن و گروه‌اي سي دي سي هستيم. بونو از يوتو به گرايش و تمايل‌هاي خود ادامه داد. همگام با اين پديده، باندهاي موج جديد پاپ با اجرا كنندگاني مانند بيلي آيدولو گوگوسبا شهرت افزاينده خود مردمي و عمومي باقي‌ماند. راك قلب مملكت آمريكايي اين مورد بطور قوي افزايش يافت كه مثالي از آن توسط بروس اسپرينگتون، باب سگر، جان (كوگار) ملنكاپ و ديگران بود؛ كه اين توسط تصنيف نويسان- خوانندگان سنتي آمريكايي، پل سايمون و ستاره سابق انگليسي برنامه راك، پيتر گابريل موسيقي راك ورل با انواع سبكهاي موسيقي سنتي در سراسر جهان تقويت و معروف شد، اين شهرت و معروفيت بنام *موسيقي جهاني* شناخته شد و شامل تقويت و معروفيت مانند راك نسلهاي مختلف شد.

اين باندها دردهه ۸۰ تعداد بسيار زيادي را به طرف راك انگليسي زيرزمينيتوي-پاپ، برق كفش و سنگ فضاييمانند نفوذ گيتار سنتي انگليسي كه توسط نوازندگان سنگ درخشان اجرا و پخش مي‌شد، كشاندند. براي مدتي بلور اوسيس با رقابت سرسختانه مشابه با رقيبان نوازندگان سنگهاي غلتان بودند. براي مدت ديگري باندهايي مانند بلور كه گرايش به پيروي از چهره‌هاي كوچك و پرهيجان، اوسيس تركيب شده باجنبه‌هاي سنگهاي غلتان و با ملودي نوازندگان آن داشتند. بادهاي روحيه و راديو هد تمايلي به مجري‌هايي مانند الويس كوستلو، فرزام، پينك فلويد و R.E.M با موسيقي راك پيشرفته وويرايش شده در بيشتر آلبومهاي معروف، كامپيوتر OK «داشتند. اين باندها خيلي موفق بودند و براي مدت زماني به اوسيس لقب» بزرگترين باند در جهان" بخاطر تشكر از فروش ۱۴ ميليون نسخه از آلبوم آنها در سراسر جهان داده شده بود ولي بعد از ورشكستگي و فروپاشي باند، مصيبت از دست دادن محبوبيت مردمي و همگاني و كاهش چشمگير حمايت عمومي در ايالات متحده افت پيدا كردند. باند روحيه بعد از ايجاد مشكلاتي در آن و كنار كشيدن باند ديگر راديو هد به داخل باندهاي الكترونيكي ايالات متحده آمريكا به عنوان يك مشكل عمده از هم پاشيده شدند.

موقعي كه آمريكا لبريز از موسيقي گانگ و گانگ ثانوي و هيپ هاپ بود، بريتانيا به سبك موسيقيي در اواسط دهه ۹۰ برگشت كه بريت پاپ ناميده مي‌شد و توسط باندهايي مانند سدو، اوسيس، روحيه، رديو هد، پالپ و بلِر اجرا مي‌شد.

يكي از زيرشاخه‌هاي اصلي راك، سبك هوي متال است كه امروزه خود به عنوان يك شاخهٔ اصلي شناخته مي‌شود. از موسيقي متال كه به علت خشن‌بودن آواها به اين نام خوانده مي‌شود، به خودي خود زير شاخه‌هاي متعددي منشعب شده‌است. اين موسيقي با گروه لد زپلين و سپس بلك سبث آغاز شد. دههٔ هشتاد ميلادي دوران شكل‌گيري كامل‌تر و تعالي اين سبك به حساب مي‌آيد

تا كنون نظري ثبت نشده است
ارسال نظر آزاد است، اما اگر قبلا در مونوبلاگ ثبت نام کرده اید می توانید ابتدا وارد شوید.